allavifina

Alla inlägg den 14 mars 2013

Av Sabine - 14 mars 2013 08:49



Nu äntligen har vi fått papper från dietisten till Alice. En matdagbok ska vi föra under några dagar och ha med oss till besöket i slutet av april. Vi var ju på bvc i januari och de blev ju sånt ståhej då Alice vägde för mycket enligt dom.


Grejen är att ingen hänsyn togs till längd eller att de varit jul (mkt god mat + ledighet från dagis+ kallt ute=mindre aktiviteter ute). Jag vet att man inte ska "skylla" ifrån sig men både jag, Fredrik och båda barnen gick upp i vikt under julen. Är de inte vanligt menar jag? Jag var ledsen och upprörd över hur jag blev bemött, nu är jag mest arg och känner mig lite kränkt. Jag känner inte att jag blev hörd och lyssnad på. Som att de inte trodde mig när jag berättade om att vi varken dricker saft eller äter något med socker dagligen, om ens på helgen. Ja cola till maten blir de på helgen iofs. Men man bygger inte övervikt på 2-3 dl cola i veckan. Gör hon de tycker jag verkligen synd om henne:/


Nu var det två månader sedan vi var på bvc och vägde Alice, då vägde hon 21,7 kg. Idag vägde hon 20.0 kg.

Jag och Fredrik mätte henne även där i januari direkt efter bvc besöket (då dom inte mätte henne där) 103,5 cm lång tro jag hon var. Eller 104 cm. Minns inte. Igår var hon 106.5 cm så hon har även blivit längre.


Vi har absolut inte bantat henne på något vis! Snarare äter och dricker hon "sämre" nu. Hon har varit mkt sjuk=viktminskning. Under tiden när mina barn är sjuka får dem äta och dricka de dom är sugna på! Med all rätt! Så saft, väldigt utblandad då jag vill se att dem mest får i sig vatten, har de druckit mitt i veckan. Ja de får de när de är sjuka helt enkelt. Även onyttig mat så som pommes har de fått, då båda älskar de och kan äta de när dem är sjuka.


Lördagsgodis hade vi inte innan men har börjat med nu. Och det ser jag inget fel i heller. Hon är nästan 3,5 år och väl medveten om att andra familjer har lördagsgodis så varför ska vi inte ha de undrar ju hon.

Hon städar sitt rum, får en liten peng och får köpa godis själv:) Hon är superstolt över detta och känner sig jättestor! Förr förra helgen städade hon bra och fick så hon kunde köpa sig lite smågodis för 10 kr, blev att hon åt ca 1 dl godis kanske. Resten är inte uppätet än (hon har inte nämnt godiset ens). Förra helgen städade hon inte utan bråkade, då blev de ingen peng och alltså inget lördagsgodis. Vilket hon var helt förstående med. Detta tycker vi verkar funka och det kommer vi köra på:)


Hon har även slutat åka vagn i princip, hon klarar utan problem att gå korta promenader. Man kommer rätt så långt på 3-5 km när man bor så centralt som vi gör.


Bifogar lite bilder, jag kan säga att de märks verkligen på hennes kläder (om de nu inte syns så väl på korten) att hon blivit längre och vikten är bättre fördelad nu.


Ska bli intressant om vad dietisten säger om bvc bemötande. Om de är en vettig människa vi får träffa vill säga.



Presentation


Välkommen!
En glad mamma från västkusten på 26 år finner du här:)
Jag har tre barn, en flicka född okt 09 och en pojke född jun 11 & en pojke född apr 13:) Lämna gärna ett avtryck om du själv bloggar så jag hittar till dig:)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Jag väntar mitt tredje barn, vad gissar du på att de blir för kön?
 En tös
 En gosse

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18
19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards