allavifina

Direktlänk till inlägg 11 februari 2013

Bilstols djunglen....

Av Sabine - 11 februari 2013 21:42

Jag vet varken ut eller in. Nu är det snart bara 6 veckor kvar tills vi kommer behöva ha en bilstol till i bilen och jag vet inte vad vi ska ha.


Alice är ju inte ens 3,5 år när Puh kommer. Rekommendationerna för barn är att barn under 4 år helst ska åka bakåtvänt. Vilket jag absolut tycker med. Men hon är så lång och sitter inte alls bra i sin stol nu, och vi har ändå en av de största och rymliga. Britax multiway heter den. Jag funderar på om vi ska köpa en exakt likadan till och sen ett babyskydd på bas. Då får babyskyddet stå i mitten bak och Hugo sitta i den nya britaxen bakom Alice bak. Sen kan puh ta någon av britaxen och Alice få en helt ny 3 punkts framåtvänd stol när hon har fyllt 4 år.


Hittade denna infon när jag kollade runt, tänkte först att 5 punktsbälte i en framåtvänd stol inte var så dumt men tydligen är det inte alls bra!


Kopierat från NTFs hemsida:


3- eller 5-punktsbälte?
Vi har en 4-årig flicka som åker bakåt i en Britax Two-Way. Då hon nu är för lång måste vi tyvärr vända bilstolen. Stolen är utrustad med 5-punktsbälte som man naturligtvis använder när stolen är monterad bakåtvänd. I instruktionsboken står det att det går bra att använda 5-punktsbältet även vid framåtvänd åkning. Jag skulle nu vilja veta som är bäst säkerhetsmässigt, att vid framåtvänd åkning använda 3- eller 5-punktsbältet?
 
Svar:

NTF rekommenderar att du enbart använder bilens trepunktsbälte för att spänna fast barnet och bilbarnstolen.
Med bilbarnstolens fempunktsbälte kvar så ökar belastningen på barnets nacke och huvud vid en eventuell krock och även vid en kraftig inbromsning. Bältet håller tillbaka axlarna och och den kraft som uppstår flyttas uppåt mot huvudet. Med bilens trepunktsbälte blir det ett bättre samspel mellan bältet och stolen samt barnet, en mjukare uppbromsning av barnets kropp och kraften fördelas över ett större område, hela överkroppen.


Detta fick mig iaf till att bestämma att vi kommer inte vända henne framåt i en 5 punktstol.

Sen är oftare dessa multiway stolarna som man kan ha både bakåt- och framåt i bilen tyngre (har tyngre ryggar etc) än stolar som är framåtvända. Vid en krock i en sån stol framåtvänd kommer mer tyngd flyttas framåt och en tyngre stol är väl inte att föredra då kan jag tycka.


Denna djungel.. sen ska alla stolarna få plats med.

 
 
Ingen bild

Sandra

12 februari 2013 15:31

Hallå å grattis till Phu :))
Jag hade köpt en Britax High way då den är en av de rymligaste bakåtvända stolarna men inte tar så stor plats.
Den kan man oftast få in i mitten bak å då sjunker den in lite mellan sätena vilket ger mer bemålats till långa/stora barn.
Moa har ju alltid varit lång och bastant och det har aldrig varit problem för henne.
Helt klart bättre att köpa en rent framåtvänd stol när det väl e dax för det.
Hör av dig om du behöver tips.
Kram på er

Sabine

15 februari 2013 10:32

Tackar!
Det blir nog så att vi antingen köper en highway eller en multiway till Hugo/Alice och ett babyskydd. Sen när Alice är 4 år får hon en riktig stol ist:) Eftersom vi ändå kommer behöva en stol till Puh sen så kan hen ta en stol som någon av de andra haft=) Sen ska allt bara pusslas in i bilen på något sätt men de går ju på något vis=)

Kramkram:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sabine - 25 augusti 2015 19:20


De är sällan jag ägnar en tanke åt att jag faktiskt har en blogg. De är ju rätt så meningslöst då jag varken tjärnar pengar på den eller känner att jag har mycket att ventilera om. Men de är ju alltid roligt att dela med sig av sina tankar & fun...

Av Sabine - 23 februari 2015 07:01

Gomorrn! Helgen har gått så fort! Eller de senaste två veckorna har bara rusat förbi. Tycker en dag har för få timmar:/    Förra helgen var jag och Fredrik iväg i Gbg och gick på bio & sov på hotel med våra vänner M & P.  De var jättetrevligt...

Av Sabine - 13 februari 2015 07:35

Hello! Ja jisses va tiden går! Borde skriva en rad eller två, om vad som händer eller så.    Händer dock inte så mycket just nu, barnen växer, vi jobbar, vi tränar.  Dagarna rullar på, av ren rutin. Jag både hatar det & älskar de.  Jag avsk...

Av Sabine - 29 augusti 2014 08:48

Nu har det varit tyst länge, men som skrivet innan-jag har inte tid & appen krånglar jämt så från mobilen kan man inte skriva nu mera heller=/   Men kan ju köra en liten update för de som är intresserade:)   *Hugo opererade bort halsmandlarna...

Av Sabine - 15 maj 2014 07:12

Dags för en uppdatering! Jag har verkligen inte tid att blogg, har jag kommit på. Mitt liv är som ett rullande schema, jag förstår inte hur det hade gått om jag haft ett jobb att gå till... Då hade jag nog inte hunnit med att äta eller sova;)   ...

Presentation


Välkommen!
En glad mamma från västkusten på 26 år finner du här:)
Jag har tre barn, en flicka född okt 09 och en pojke född jun 11 & en pojke född apr 13:) Lämna gärna ett avtryck om du själv bloggar så jag hittar till dig:)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Jag väntar mitt tredje barn, vad gissar du på att de blir för kön?
 En tös
 En gosse

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards